021-86023253|021-86023287
021-77093755
تهران:م آرژانتین خ احمد قصیر(بخارست) خ یکم پ14

قطعات یو پی اس

قطعات یو پی اس

قطعات الکترونیکی یو پی اس

ترایاک

ترایاک قطعه ای الکترونیکی است که در  یو پی اس در صورت فعال شدن می تواند جریان الکتریکی را از هردو جهت خود عبور دهد و در بسیاری از بردهای یو پی اس استفاده می شود.

تریستور

همانند ترایاک در یو پی اس است اما بصورت یکطرفه کار می کند.

دیود، قطعه ی الکترونیکی پرکاربرد در مدارات ups

دیود یک قطعه الکترونیکی می باشد که از عناصر نیمه هادی ساخته می شود و جریان را در یک جهت از خود عبور می دهد و در جهت دیگر، مقاومت زیادی در برابر عبور جریان از خود نشان خواهد داد. این خاصیت دیود باعث شده بود تا در سالهای اولیه ساخت یو پی اس ، به این وسیله الکترونیکی نام دریچه یا Valve را نیز بدهند و دیود یکی از پرکاربردترین قطعات در یوپی اس میباشد.

انواع قطعات یو پی اس

فیوز

فیوز وسیله‌ای است که مدارهای الکتریکی یو پی اس  را در برابر جریان غیر مجاز محافظت می‌کند. اگر جریانی بیش از جریان نامی از ups بگذرد و به  فیوز یو پی اس برسد فیوز می‌سوزد و بدین ترتیب جریان برق، قطع خواهد می‌شود. به عبارت ساده، فیوز یک وسیله حفاظتی است که در یوپی اس  به کار برده می‌شود تا در مواقعی که جریانی بیشتر از حد انتظار از وسیله عبور می‌کند، با سوختن فیوز مدار قطع شود تا تجهیزات دیگر آسیبی نبینند. این وسیله اولین بار توسط توماس ادیسون در سال ۱۸۹۰ میلادی ثبت اختراع شده‌است.

خازن

خازن وسیله ای است که انرژی الکتریکی را توسط میدان الکترواستاتیکی و تجمع بارهای الکتریکی در خود ذخیره می نماید و در ups هنگام قطع و وصل برق نقش عمدهای به عنوان خازن جبران ساز یوپی اس ایفا میکند.

پل دیود

همانگونه که می دانیم جریان برق ممکن است متناوب (AC یا( مستقیم (۹DC) باشد. برخی از ups  ها برای کار کردن به جریان AC و برخی به برق DC نیاز دارند. وظیفه اصلی پل دیود، یکسو سازی جریان AC و تبدیل آن به جریان DC می باشد.

رله

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شودو هنگام قطع و وصل یو پی اس صدای تیک تاک رله به گوش می رسد.

مقاومت

مقاومت یک جسم در برابر عبور جریان الکتریکی را مقاومت الکتریکی می گویندکه در اکثر بردهای ups مورد استفاده قرار میگیرد.

ترانسفورماتور

کار اصلی ترانسفورماتور کاهش و یا افزایش ولتاژ برق می باشد. عمل کاهش یا افزایش ولتاژ در ترانسفورماتور از طریق القای الکترومغناطیسی انجام می پذیرد. ترانسفورماتور دارای دو عدد سیم پیچ می باشند، یکی سیم پیچ اولیه که به منبع ولتاژ وصل می شود و یکی سینم پیچ ثانویه که به سمت مصرف کننده می رود. این سیم پیچ ها توسط یک هسته فلزی باهم پیوند مغناطیسی برقرار می کنندکه ups هایی که در آنها از تکنولوژی ساخت بر پایه ترانس استفاده سده است یوپی اس ترانس بیس نامیده می شود که برای مصرف کننده های موتوری مورد استفاده قرار میگیرد.

ترانزیستور

ترانزیستور چیست؟ ترانزیستور یک قطعه الکترونیکی است که دارای ۳ عدد پایه می باشد. اولین ترانزیستور در سال ۱۹۴۷ در آزمایشگاه بل ساخته شد. البته این ترانزیستور ساختار نسبتاً پیچیده ای داشت.