021-86023253|021-86023287
021-77093755
تهران:م آرژانتین خ احمد قصیر(بخارست) خ یکم پ14

برقراری ارتباط با یو پی اس

برقراری ارتباط با یو پی اس برقراری ارتباط با یوپی‌اس جهت تبادل دیتا بین مدیران شبکه و یوپی‌اس اصولا (بسته به نوع یوپی‌اس) به دو شیوه قابل اجرا و پیاده سازی می‌باشد. در این مقاله به طور مختصر به این دو شیوه اشاره شده است.

کاربران برای آنکه یوپی‌اس خود را مانیتور و کنترل نمایند به‌راحتی می‌توانند از طریق کابل سریال یا USB، یو‌پی‌اس خود را به نزدیک‌ترین کامپیوتر وصل نمایند. سپس با نصب یک نرم‌افزار، نه تنها می‌توانند در یک ارتباط دو طرفه با یو‌پی‌اس، آن را مانیتور و کنترل نمایند، بلکه در صورت وقوع یک حالت بحرانی، نرم‌افزار می‌تواند باعث شود تا فایل‌های باز به صورت اتوماتیک ذخیره و نهایتاً کامپیوتر خاموش گردد. (شکل شماره ۱)

حال در برخی مواقع، کاربران یا مدیران شبکه نیاز به امکانات شبکه‌ای گسترده‌تری دارند که از جمله مهمترین آنها عبارت است از:

  1. امکان مانیتور و کنترل یو‌پی‌اس‌‌‌(ها) از راه دور
  2. امکان ذخیره‌سازی اطلاعات و خاموش شدن کامپیوترهای شبکه در مواقع بحرانی

جهت فراهم نمودن این امکانات شبکه‌ای، روش‌ها و راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد. در ادامه به بررسی متداول‌ترین روش‌ها پرداخته تا مدیران شبکه، با توجه به محاسن و معایب هر یک از آنها، مناسب‌ترین روش را برای مجموعه‌ی شبکه‌ای خود انتخاب نمایند.

معرفی روش­‌های مستقیم و غیر­مستقیم

کنترل و مانیتورینگ یو پی اس  با دو روش امکان پذیر می‌‌باشد: روش مستقیم و روش غیر‌مستقیم.

در روش غیر‌مستقیم از ارتباط یو پی اس با یک کامپیوتر دیگر استفاده شده و یو پی اس از طریق آن کامپیوتر به شبکه متصل می‌شود (شکل شماره ۱). در این روش یو پی اس از پروتکل ارتباطی خاص خود با کامپیوتر استفاده کرده و وضعیت یو پی اس را گزارش می‌دهد. همچنین یک نرم‌افزار جانبی واسط روی کامپیوتر خاصی که با یو پی اس ارتباط منطقی دارد (مثلاً از طریق پورت سریال) نصب می‌شود و با کامپیوتر‌های دیگر ارتباط برقرار می‌نماید (مثلاً برای آنها پیغام Shutdown می‌فرستد).

مزیت این روش سادگی آن است، زیرا یو پی اس با یک برنامه­‌ی کاربردی روی کامپیوتر‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. عیب روش غیر‌مستقیم این است که بقیه کامپیوترها به کامپیوتری که یو پی اس با آن ارتباط برقرار می‌کند وابسته می‌شود و اگر این کامپیوتر خاص خاموش و یا مشکلی داشته باشد امکان کنترل، مانیتورینگ و دریافت پیغام Shutdown برای بقیه دستگاه‌ها وجود ندارد.

روش غیرمستقیم ارتباط با یوپی‌اس

در روش مستقیم (شکل شماره ۲)، یو پی اس به طور مستقیم وارد شبکه شده و به عنوان یک عضو شبکه شنـاخته می‌شود. بدین معنا که همه‌­ی کـامپیوتر‌ها در شرایط مساوی با یو پی اس ارتباط برقرار می‌کنند، پیغام Shutdown دریافت کرده و در صورتی که اجازه داشته باشند، فرمان‌های کنترلی را به UPS ارسال می‌نمایند.

در این روش یو پی اس باید توانایی ارتباط شبکه‌ای را به طور مستقیم داشته باشد. بنابراین برای اتصال منطقی به شبکه باید ارتباط شبکه‌ای در لایه‌های مختلف TCP/IP (که در کامپیوتر توسط کارت شبکه و سرویس‌های پروتکلی سیستم‌عامل فراهم می‌شود) توسط یک واحد پردازشی مینیمم در داخل و یا کنار UPS فراهم شود.

روش مستقیم ارتباط با یوپی‌اس


معایب روش‌های برقراری ارتباط با یو پی اس
از دید کاربر

معایب روش غیر مستقیم:

  • وجود محدودیت فاصله (حداکثر تا ۱۵ متر) بین UPS و کامپیوتر متصل به آن
  • وابسته بودن دیگر کامپیوترهای شبکه به زنده بودن کامپیوتر متصل به یو پی اس  (به ازای هر یو‌پی‌اس یک کامپیوتر)

معایب روش مستقیم:

  • هزینه­ی بالای پیاده­سازی آن (خرید و نصب)
  • با توجه به ماهیت سخت­افـزاری، امکان پیاده­سازی هر نوع درخــواست و یا تغییرات وجود نداشته یا با هزینه‌ی بالا قابل اجـرا خواهد بود.