021-86023253|021-86023287
021-77093755
تهران:م آرژانتین خ احمد قصیر(بخارست) خ یکم پ14

برق اضطراری سیستم های حساس و مهم در منازل و اماکن عمومی، ادارات و کارخانجات

برق اضطراری سیستم های حساس : برخی از سیستم های حساس و مهم در منازل و اماکن عمومی یا در ادارات و کارخانجات باید هنگام قطع برق شهر به کار خود ادامه دهند. برخی از مشکلاتی که هنگام قطع برق در ساختمان بوجود می آیئ به شرح زیرند.

برق اضطرای اماکن، آسانسورها،  برق اضطراری سیستم های حساس درهای اتوماتیک

۱-      از کار افتادن آسانسورها

۲-      از کار افتادن درهای اتوماتیک

۳-      از کار افتادن سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع

۴-      از کار افتادن پمپ های تامین فشار آب و پمپ های آتش نشانی

۵-      نبودن روشنایی

باتوجه به موارد بالا متوجه ضرورت چاره اندیشی برای مواقع قطعی برق میشویم بنابرین باید منابعی برای تامین برق در زمان نبودن برق شبکه در نظر گرفته شود در این فصل به بررسی این منابع خواهیم پرداخت.

منابع تغذیه اضطراری

منابع تغذیه ای که وظیفه تامین برق را هنگام قطع برق شبکه به عهده دارند منابع تغدیه اضطراری نامیده میشود.این منابع بسته به سیستم مورد تغذیه خصوصیات متفاوتی دارند.

برخی از منابع برق اضطراری سیستم های حساس که از باتری برای تولید انرژی استفاده میکنند. فقط قادرند برای مدت محدودی بسته به مقدارمصرف برق آن را تأمین نمایند. ولی برخی دیگر قادرند به مدت نامحدودی تا زمان وصل شدن مجدد برق شدن هر برق اضطراری را تأمین کنند .اینگونه سیستم ها دارای موتور مکانیکی و ژنراتورند و تا زمانی که سوخت موتور مکانیکی تامین شود می توانند برق اضطراری را تامین نمایند.

برق اضطراری سیستم های حساس

خصوصیت دیگری که منابع تغذیه اضطراری را از یکدیگر متمایز میکند مدت زمانی است که طول میکشد تا بعد از قطع برق شهر در عرض چند میلی ثانیه برق اضطراری را وصل نماید.

اینگونه منابع تغدیه اضطراری که معمولا انرژی خود را از باتری تامین میکنند در مکانهایی مانند اتاق عمل ، اتاق کامپیوتر، برق اضطراری سیستم های حساس نظامی و غیر آنها مورد استفاده قرار میگیرند.

در مقابل سیستم هایی که موتور مکانیکی و مولد برای تولید برق اضطراری استفاده می کنند به دلیل اینکه موتور مکانیکی برای راه اندازی نیازمند زمان است وصل برق اضطراری با تاخیر صورت میگیرد. لذا با توجه به خصوصیات و نیاز محل مورد استفاده یکی از این سیستم ها یا ترکیبی از هر دو نوع ممکن است استفاده قرار گیرد. در مقاله بعدی انواع منابع برق اضطراری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.