021-86023253|021-86023287
021-77093755
تهران:م آرژانتین خ احمد قصیر(بخارست) خ یکم پ14

باتری یو پی اس – معرفی

آشنایی با باتری یو پی اس

باتری یو پی اس – معرفی در حالت کلی باتری یک وسیله الکتریکی برای ذخیره انرژی است که در اشکال ، ابعاد ، ولتاژ و ظرفیتهای متعدد یافت می شود . یک سلول باتری زمانی که دو ماده ( معمولا دو فلز مختلف ) در محلولی ( الکترولیت ) فرود برده می شوند ، بین دو الکترود جریان برقرار شده و باعث ایجاد پتانسیل الکتریکی میگردد . مقدار ای پتانسیل الکتریکی ( یا ولتاژ ) به جنس فلز و الکترولیتی مورد استفاده بستگی دارد . مثلا سرب اسید ، نیکل کادمیم (Nicad ، (لیتیوم و سیلور آلکالین برخی از این مواد هستند .

مناسب ترین باتریها برای یوپی اس باتریهای سرب اسید است ک در اکثر موارد نیز مورد استفاده است . صـفحه فلـزی دارای پتانسـیل مثبـت در اینجـا بعنـوان آنـد در نظـر گرفته می شود . محلول الکترولیت باتری سرب اسید ( (Acid –Lead یک سلول سرب اسید از الکترودهای سرب و اکسید سرب که در الکترولیت اسید سولفورک قرار گرفته اند تشکیل شده است .باتری یو پی اس – معرفی

با استفاده از چنین ترکیبی هر سلول قادر به تولید ۲ ولت پتانسیل الکتریکی است . به بیان ساده تر باتری شامل تعدادی سلول متصل به یکدیگر با ولتاژ و ظرفیت معین است . ظرفیت یک باتری بر حسب آمپر ساعت (Ah (تعریف می شود ؛ یعنی قدرت یا ظرفیت یک باتری برای تولید یک آمپر جریان برای چند ساعت معین در واقع می توان گفت که هر چه تعداد سلولها بیشتر باشد مقدار ولتاژ باتری بالاتر و هر چه سطح الکترودها بزرگتر باشند ، ظرفیت سرویس دهی باتری بیشتر است .

معمولا د رحالت استاندارد باتریها از بلوکهای ۱۲ ولتی و با استفاده از ۶ سلول ساخته شده اند اما باتری های ۶ ولتی ( سه سلولی ) ، ۴ ولتی ( دو سلولی ) و حتی ۲ ولتی (یک سلولی ) نیز وجود دارند . دو نوع اصلی باتریهای سرب اسید که در یو پی اس ها بکار می روند عبارتند از : • باتری با در باز • باتری با درپوش کاملا بسته یا با سوپاپ تنظیم کننده (VRLA( VRLA درب باز سازگار با محیط تکنولوژی قدیمی مناسب برای محیط های کار نیاز به کابینت باتری مجزا نیاز خیلی کم به سرویس و نگهداری نیاز به سرویس مرتب تعمیر و نگهداری ایمن از لحاظ خطرات اسیدی نیاز به مراقبت های ایمنی ویژه قابل نگهداری در انبار و در وضعیت عمودی یا افقی استفاده و نگهداری در وضعیت عمودی در حال حاضر باتری acid-Lead VRLA بهترین نوع باتری یو پی اس های مدرن محسوب می شود.