021-86023253|021-86023287
021-77093755
تهران:م آرژانتین خ احمد قصیر(بخارست) خ یکم پ14

نکات افزایش طول عمر باتری یو پی اس

battery-temperatur

نکات افزایش طول عمر باتری یو پی اس : باتری ها از مهمترین اجزاء تشکیل دهنده یو پی اس محسوب می شوند و به هنگام خارج شدن منبع توان ورودی از محدوده مجاز و یا قطع کامل آن ، توان مورد نیاز خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باطری تامین می گردد.

موارد مربوط به نکات افزایش طول عمر باتری یو پی اس

معمولا باتریها با دو مشخصه آمپرساعت و ولتاژ معرفی می شوند .

باطری های مورد استفاده در سیستم های یوپی اس معمولا از نوع سیلدلیداسید(SLA) انتخاب می گردند . باطری های سیلد لیداسید در این باطری ها به دلیل ساختار فیزیکی و شیمیایی امکان ریزش اسید و متصاعد شدن گاز به خارج وجود ندارد و اسید در آنها کاملا مهار شده است . از مزایای این باطریها می توان به Maintenance free بودن آنها اشاره کرد ( نیاز به سرویس و نگهداری ندارند ) . این باطری ها را می توان در دشارژهای عمیق مورد استفاده قرار داد . جهت رسیدن به بیشترین کارآیی ، ضروری است عوامل موثر بر طول عمر باطری های VRLA را مورد بررسی قرار دهیم :

  • تاثیر دما بر طول عمر باتری

نکات افزایش طول عمر باتری یو پی اس

نگهداری و استفاده از باطری در دمای حدود ۲۰ ( تهویه محفظه باطری و یا اتاق در نظر گرفته می شود. بهترین دما جهت استفاده و کارکرد باطری ، دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. همان طور که در نمودار فوق مشاهده می شود به ازای افزایش دما از ۲۵ به ۳۵ درجه سانتیگراد ، حدود ۵۰% از طول عمر باطری کاسته می شود. از اینرو توصیه می شود علاوه بر مراقبت دمای محیط و رعایت تهویه مناسب از قرار دادن باطریها درکنار تجهیزات گرما زا ، تابش مستقیم نور خورشید و مکانهای بسته نظیر کمد خودداری شود . حداقل فاصله باطریها از موانع جانبی مانند دیوار ، دستگاه یو پی اس و…۱۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

  • نمودار تعداد دفعات و عمق دشارژ باتری ( نمودار DoD )

cycle-number

DOD (Deep Of Discharge) دفعات و عمق دشارژ نمودارهای DOD مربوط به هر باطری ملاحظه و در نظر گرفته شود بدیهی است هر چه دفعات و عمق دشارژ بیشتر باشد طول عمر باطری کاهش می یابد. نمودار فوق نشان می دهد در صورت تخلیه و دشارژ باطری تا ۱۰۰% ظرفیتش و شارژ مجدد آن ، پس از ۲۰۰ بار ، باطری مذکور غیر قابل استفاده خواهد بود . اما در صورتی که تخلیه و دشارژ باطری هر بار تا ۳۰% ظرفیت باطری اتفاق بیافتد ، این عمل تا حدود ۱۲۰۰ بار قابل اجرا می باشد . البته این نمودار در صورتی معتبر است که دمای محیط حدود ۲۵ درجه سانتیگراد بوده و شارژر نیز از مشخصه های کاری خوبی برخوردار باشد .

 

  •  شرایط نگهداری و انبارداری باطری

storage-time

 

طبق نمودار فوق مشاهده می شود که هرچه دمای محیط نگهداری باطری کمتر باشد مدت زمان نگهداری آن بیشتر خواهد بود . با فرض این که ظرفیت باطری ها در زمان اولیه نگهداری ، ۱۰۰% باشد با گذشت زمان و یا افزایش دمای محیط ، ظرفیت باطری ها کاهش می یابد . مثلا طبق نمودار فوق در صورت نگهداری باطری در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴ ماه ، ظرفیت باطری به ۶۰% ظرفیت کل آن خواهد رسید و در صورت عدم توجه به این مطلب و گذشت زمان ، امکان شارژکردن و رسیدن باطری به ۱۰۰% ظرفیت اولیه نخواهد بود و باطری ها در این حالت آسیب دیده محسوب می شوند.

 

( توجه : شرکت های تولید کننده باطری ، مقادیر و نمودارهای متفاوتی را در زمینه, storage, service life, DOD …. برای مدل های گوناگون باطری ارائه می دهند ، بنابراین, به منحنی های مرتبط با باطری های مورد استفاده خود توجه نمایید .)

نکات افزایش طول عمر باتری یو پی اس, نکات افزایش طول عمر باطری